[ART] Montaz Cylidra AC
|
Pietras |
Dodany dnia 19-07-2009 14:21
|
Mechanik
Postów: 1947
Data rejestracji: 04.06.08
Pomógł: 41 Skąd: Częstochowa
Status upomnienia:
|
Montaż Cylindra Morini AC Żeliwo.
Witam . W tym Artykule mam zamiar przybliżyć wam czynność wymiany cylindra.Jak każdy wie
jest to bardzo ważny element każdego motocykla. Wymiana cylindra nie należy do najłatwiejszych czynności dlatego ten artykuł.
Podstawową sprawą jest zakup nowego cylindra lub przygotowanie starego do założenia.
Pierwszą czynnością jaka musimy wykonać to odkręcenie całego silniku z ramy. Musimy pamiętać o odłączeniu hamulca , benzyny , oleju,linki gazu, i przewodów. Po tych zabiegach odkręcamy amortyzator od silniku a następnie odkręcamy silnik od wahacza czyli główną śrubę trzymająca silnik.
Kiedy silnik jest osobno z ramą możemy zająć się jego dokładnym czyszczeniem . Do tego celu najlepszym narzędziem będzie pędzelek i benzyna ekstrakcyjna pod ciśnieniem.Najpierw jednak odkręcamy wydech od cylindra i od silnika. Następnie odkręcamy wszystkie osłony cylindra tak samo jak i wiatrak chłodzący cylinder. Silnik trzeba umyć dokładnie z każdego rodzaju smarów, kurzu, brudy.Musimy pamiętać że czystość to bardzo ważna rzecz .
Kiedy silnik jest już czysty możemy zabrać się za demontaż cylindra. Pierwszą rzeczą jest odkręcenie głowicy . Trzyma się ona na 4 nakrętkach na klucz "10" kolejność odkręcania może być przypadkowa.Kiedy ściągniemy głowice ujrzymy tłok, Następnie staramy się wyciągnąć cylinder kiedy to zrobimy ujrzymy korowód i wspomniany wcześniej tłok.
Jak już pozbędziemy się cylindra możemy zabrać się za demontaż tłoka z korbowodu. Musimy najpierw wyciągnąć zabezpieczenia stworzenia.Robimy to za pomocą kombinerek (szczypcy}
Kiedy już się ich pozbędziemy mamy do wyciągnięcia sam stworzeń który nie schodzi wcale tak prosto jakby mogło się to wydawać.Nie można tego robić na siłę gdyż można wygiąć korbowód
najlepiej jest na chwile założyć Cylinder tak abyśmy mieli dostęp do stworzenia i za pomocą śruby/prętu mniejszej niż 10 mm wybić z lekką siła stworzeń.
Przez cały ten okres musimy dbać o to by nić nie wpadło do skrzyni korbowej !
Teraz gdy już wszystko jest ściągnięte możemy się zabrać za oględziny . Pierwsza rzeczą jest sprawdzenie luzów na korbowodzie , nie mogą być one za duże. Polecam też oglądnięcia stanu łożysk na wale szkoda kasy na nowy cyl który może pójść na złom przez wyrobione łożyska.Jeśli stan będzie odpowiedni możemy dla pewności wypłukać skrzynie korbową benzyna ekstrakcyjną.
Następną rzeczą będzie montaż pierścienie na tłok.Ważną rzeczą jest by nie robić tego na siłę i się skupić. Każde złe rozgięcie pierścienie może spowodować pęknięcie. Należy przed tą czynnością należy nasmarować miejsca na pierścienie olejem który mamy w mieszance.
Następnie zakładamy pierwszy pierścień niżej od denka tłoku , pierścienie zakładamy od góry.
Ważne by nie porysować przy tym tłoku.
Jest wiele sposobów na montowanie tłoku i cylindra ja opisze jedną z nich.
Ale ważna rzeczą jest aby cylinder porządnie umyć w benzynie ekstrakcyjnej i lekko nasmarować olejem z mieszanki. Tak samo postąpić z tłokiem.
Kiedy już tłok jest przygotowany do założenia wkładamy go w cylinder pamiętaj o ułożeniu pierścieni tak aby były na właściwym miejscu i żeby nie wyszły z zamku.
Nie jest to proste najlepiej gdy robimy to w 2 osoby wtedy trzeba dociskać pierścień do rowku żeby można było włożyć go w cylinder pierścienie bardzo sprężynują trzeba uważać.
Następnie z jednej strony tłoku wkładamy nowe zabezpieczenie stworzenia.
Pamiętajcie cały czas o tym że strzałka na denku tłoku musi być skierowana w stronę okna wydechowego.
Kiedy już uporamy się z tłokiem możemy przejść do następnego korku którym będzie umieszczenie tłoka z cylindrem na szpilkach , lecz wcześniej musimy założyć nowa uszczelkę
kiedy to już zrobimy wkładamy cylinder na szpilki tak abyśmy mieli miejsce na włożenie stworzenia i łożyska igiełkowego. Tak samo jak wyjmowanie i wkładanie stworzenia nie jest prosta sprawą trzeba użyć trochę siły ale nie za dużo żeby nie uszkodzić tłoku łożyska i korbowodu.
Jeśli już damy rade z włożeniem stworzenia następną czynnością jest założenia zabezpieczenia stworzenia musimy temu poświecić trochę czasu jest to bardzo ważna rzecz. Kiedy założymy zabezpieczenie najlepiej jest trochę dać w nie oleju i poruszać kombinerkami.
Kiedy już założymy tłok na korbowód i zabezpieczymy go możemy wsunąć do końca cylinder na szpilki następnie nasuwamy na szpilki uszczelkę najczęściej jest ona aluminiowa (AC). Potem wkładamy głowice i dociskamy do cylindra. Następną czynnością jest zakręcenie głowicy. Przydatną rzeczą jest klucz dynamometryczny który pozwoli nam na dobranie odpowiedniej siły . Która musi wynosić 1,5 kg. 15 jednostek.Kiedy już zakręcimy głowice możemy przystąpić do zakręcania wydechu. Kiedy to uczynimy można już zakładać plastiki osłaniające cylinder jak i wiatrak.Następnie nie pozostaje nam nic innego jak montaż silnika w ramie. W odwrotnej kolejności co do jego demontażu. Na końcu możemy sprawdzić jeszcze ciśnienie w naszym nowym cylindrze ;] powinno wynosić około 10 atmosfer.
Każdy producent zaleca inną metodę docierania , przed każdym założeniem cylindra trzeba przeczytać dokładnie ulotkę dołączona z cylindrem. Jeżeli docieramy cylinder warto dolewać 1-2 nakrętki oleju na pełny bak dla lepszego smarowania.
Kiedy już silnik jest w ramie a osprzęt podłączony możemy zabrać się za rozruch naszej maszyny. Na początku ważna rzeczą jest by nasz silnik pochodził 30 min na wolnych obrotach robiąc co 10 min 5 min przerwy. Na nowy cylinder działa duża siła tarcia nowego tłoku i pierścienie przez co temperatura bardzo szybko wzrasta, dlatego te przerwy.
Pietras
www.suzuki-katana.pl
Edytowane przez Pietras dnia 10-10-2009 11:28 |
|
|
|
Jajecko_ |
Dodany dnia 19-07-2009 14:48
|
Znawca
Postów: 931
Data rejestracji: 12.11.08
Pomógł: 26 Skąd: Skierniewice
Status upomnienia:
|
po to żeby było łatwiej zamontować cylek
Pietras szkoda ze nie masz LC ;(
SUZUKI KATANA Ay50WR K2 2002r
|
|
|
|
Daniez |
Dodany dnia 19-07-2009 14:48
|
Znawca
Postów: 1184
Data rejestracji: 30.08.07
Pomógł: 13 Skąd: Węgorzewo (MAZURY)
Status upomnienia:
|
Artykuł pełny kozak Dzięki również z mojej strony... na pewno zmniejszy to liczbę tematów z tym zagadnieniem
P.S Przesiedziałem 15min żeby przetłumaczyć ten art. (dobrze ze mam mozille)
SUZUKI KATANA WR 1998r. stumpf
70mm
Tun mech.
~Yasuni R BlackEdition
~wariator Hebo NG
~seryjne nie blokowane przełożenia (~13,8)
~pasek Malossi Special Belt
~stożek TNT
~dysza: 80
~rolki: Stage6 4,3g
~centralna +30% TopRacing
~sprzęgła niebieskie Hebo
~króciec 19 wypolerowany
~i....oczywiście 0 blokad
opt.
~lampa Revo Lexus Style
~przedłużka IGM 25mm
~przyciemnione kierunki
~stopka boczna Buzzetti
~aaa i podstawa...niebieskie diody w soczewkach
~..::v-max: 95km/h::..
http://www.bikepics.com/members/daniez/
|
|
|
|
shaden |
Dodany dnia 19-07-2009 14:55
|
Stały bywalec
Postów: 404
Data rejestracji: 14.01.09
Pomógł: 1 Skąd: KlwZ.
Status upomnienia:
|
czyli jednak jakoś się da bez wyjmowania silnika z ramy ? ..
Tun:
~~Cylek POLINI for Race 70 ccm~~
~~wydech - Yasuni R~~
wariator - malossi multivar~~
~sprężyna centralna + 15% MK~~
~~spręzynki sprzęgła czerwone HEBO~~~
~~rolki polini 5 g~~~~
~~~przekładnia wtórna Polini 20/61 ~~
Ssanie ręczne Polini
(~8,5 obrotów dzwonem - 1 obrót kołem)
** przekładnia pierwotna Malossi ** -
***Łożysko korbowodu Hebo HQ srebrzone**
**Filtr powietrza Polini Air box 30 stopni ***
***dysza 90**
***Gazior Dell'orto 17,5mm**
Króciec (minarelli) 21 mm
~Pasek Polini kevlar~~
~~Zawór membranowy Stage6 VForce3 by Tassinari~~~
Optyka:
~~~ białe klosze - kruger (tylko kierunki) ~~
***Żarówka revo xenon HIR 5000k**
~~lampa revo lexus style~~
* lusterka STR8 F1 carbon ** -
~~ manetki - HEBO (czarno-szare) ~~~~
~~Gas box BGM~~
~~Śtopka boczna IGM ~~
v-max = 115 km/h
W najbliższym czasie:
(1. Przedłużka amortyzatora 4cm
(2 Sprzęgło hebo R
(3. Nowa guma tył + przód
The end ^_^
p.s. (tun zrobiony od zera ... wszystkie czesci zakupione u MIELOCHA ) |
|
|
|
Pietras |
Dodany dnia 19-07-2009 15:02
|
Mechanik
Postów: 1947
Data rejestracji: 04.06.08
Pomógł: 41 Skąd: Częstochowa
Status upomnienia:
|
shaden napisał/a:
czyli jednak jakoś się da bez wyjmowania silnika z ramy ? ..
Da sie ale to wedłóg mnei hardcore.
Dzięki Daniez ;]
I prosze o zamieszczenie na stronie jesli mozna
Edytowane przez Pietras dnia 19-07-2009 15:22 |
|
|
|
Pietras |
Dodany dnia 19-07-2009 15:56
|
Mechanik
Postów: 1947
Data rejestracji: 04.06.08
Pomógł: 41 Skąd: Częstochowa
Status upomnienia:
|
Każdy robi jak uważa. To nie moja sprawa dałem taki a nie inny artykuł. |
|
|
|
Daniez |
Dodany dnia 19-07-2009 17:24
|
Znawca
Postów: 1184
Data rejestracji: 30.08.07
Pomógł: 13 Skąd: Węgorzewo (MAZURY)
Status upomnienia:
|
Temat przyklejony
Pietras...żeby art był na str. głównej to tam masz w swoim panelu strony jest opcja DODAJ...rozwiń ją i tam masz "dodaj artykuł" Jak dodasz to Kamil zatwierdzi i będzie wszystko ładnie na str. głównej widoczne
SUZUKI KATANA WR 1998r. stumpf
70mm
Tun mech.
~Yasuni R BlackEdition
~wariator Hebo NG
~seryjne nie blokowane przełożenia (~13,8)
~pasek Malossi Special Belt
~stożek TNT
~dysza: 80
~rolki: Stage6 4,3g
~centralna +30% TopRacing
~sprzęgła niebieskie Hebo
~króciec 19 wypolerowany
~i....oczywiście 0 blokad
opt.
~lampa Revo Lexus Style
~przedłużka IGM 25mm
~przyciemnione kierunki
~stopka boczna Buzzetti
~aaa i podstawa...niebieskie diody w soczewkach
~..::v-max: 95km/h::..
http://www.bikepics.com/members/daniez/
|
|
|
|
Pietras |
Dodany dnia 19-07-2009 17:28
|
Mechanik
Postów: 1947
Data rejestracji: 04.06.08
Pomógł: 41 Skąd: Częstochowa
Status upomnienia:
|
Nom wiem , ale i tak jak Kamil sie pojawi na Gadu to mu to zapodam .. |
|
|
|
baziu_19 |
Dodany dnia 01-09-2009 19:16
|
Znawca
Postów: 1076
Data rejestracji: 14.10.07
Pomógł: 11 Skąd: Namysłów
Status upomnienia:
|
Artykuł pełen podziwu, tylko mała literówka ma być-sworzeń, a nie "stworzeń".
Suzuki Katana Performance
Tuning:
..::Cylinder - Metrakit MK 50ccm::..
..::Wydech - Tecnigas NEXT R::..
..::Wariator - Malossi Multivar::..
..:: Płytki zaworu membranowego Hebo::..
..::Sprężyna centralna + 15%::..
..::Sprężynki sprzęgła HEBO (niebieskie)::..
..::rolki BGM 6g::..
~Niebieskie LED-y w soczewkach~
V-MAX - 70km/h |
|
|
|
wiernyl |
Dodany dnia 01-09-2009 20:52
|
Stały bywalec
Postów: 343
Data rejestracji: 26.02.09
Pomógł: 11 Skąd: Tychy
Status upomnienia:
|
ajak bedziecie wzucać to dopiszcie żeby dokrecac rownomiernie wszystkie srobki przy głowicy i po przekatnej
SUZUKI KATANA WERSJA WR 2003r |
|
|
|
jangcy |
Dodany dnia 07-11-2009 15:42
|
Nowy
Postów: 19
Data rejestracji: 27.10.09
Pomógł: 0 Skąd: York
Status upomnienia:
|
Witam
Bardzo pomocny ten opis...jak moze ktos zauwazyl w temacie "problem z tłumikiem" pisalem ze koledze pękło mocowanie wydechu....postanowilismy zrobic to samemu, jako ze chłopina poczciwa, ale z kasa krucho, to nie oddał do mechanika, pozatym w samochodzie robie wszystko (prawie) sam wiec powinno sie i tu udac. Przeczytalem opis i postanowilem ze mu pomoge. Dzis, zanim jeszcze doslismy zestaw (cylinder, tlok itp itd) postanowilismy sobie rozkrecic co sie da.
Acha, dodam ze to Katana chłodzona woda, wiec moze jak skoncze to wysle dodatek do tego opisu.
Rozlaczanie wezy,kabelkow, amorka, hamulca poszło całkiem dobrze, ale zatrzymalem sie na rozlaczeniu silka. Chodzi o rozlaczenie tego wahacza.
(patrz fotka)
Odkreciłem nakretke, ale teraz prosze o pomoc.
Czy tą długą śrubę mam wybijać czy wykrecic od drugiej strony?
to wazna rzecz, a nie chciałem w nią nawalać młotkiem jesli jest gwint....
Czy macie na to jakis sposób? Podwazenie ramy itp??
I jeszcze jedno pytanie...jak wykrecilem nakretke(taki kapture) linki gazu to wyszla mi jakby tuleja (walec naciety wzdłuż) z iglicą i sprezynka w srodku. Linka nie wykazywała chęci łatwego demontazu, wiec zostawilem to osłaniajac całosc w bezpieczny sposób. Zabezpieczyłem takze gaznik, bo teraz widac całe flaki....czy to normalne? czy na cos zwrocic uwage jak beda to składał??
Prosze o pomoc
Edytowane przez jangcy dnia 07-11-2009 15:45
- czy ktos widzial takie cuda...
|
|
|
|
Pietras |
Dodany dnia 07-11-2009 21:20
|
Mechanik
Postów: 1947
Data rejestracji: 04.06.08
Pomógł: 41 Skąd: Częstochowa
Status upomnienia:
|
Śmiało możesz wybić nie ma tam gwintu , co do gaźnika możesz to tak zostawić , nic się nie stanie. |
|
|
|
jangcy |
Dodany dnia 08-11-2009 02:03
|
Nowy
Postów: 19
Data rejestracji: 27.10.09
Pomógł: 0 Skąd: York
Status upomnienia:
|
Dzieki...znacznie łatwiej jest cos robić jak czlowiek zna kierunek w ktorym ma sie poruszać
- czy ktos widzial takie cuda...
|
|
|
|
jangcy |
Dodany dnia 22-11-2009 20:21
|
Nowy
Postów: 19
Data rejestracji: 27.10.09
Pomógł: 0 Skąd: York
Status upomnienia:
|
Witam.....z braku czasu i pomysli przy dostarczeniu nowego cylindra dopiero zabrałem sie z kolega za wymiane...
nie moglem poradzic sobie z rozlaczenie napedu od ramy, w koncu rozlaczyłem na nastepnym łaczeniu, tym metalowym a nie aluminiowym, to aluminiowe to chyba jakis układ co sie nie wybija sruby (jednak) ale mniejsza o to....
mam pytanie!!
Jak zdjałem stary tłok to zauwazylem (a jestem pewny ze nic mi nie spadło na podłoge) ze nie ma jednego pinu w łozysku igiełkowym na sworzniu.
Zadzwoniłem nawet do taty, ktory jest mechanikiem maszym i motorami tez jezdził, powiedział ze mozna tak zlozyc jesli wczensniej nie bylo.
Czasem nie ma wszyskich bo by było za ciasno....i sam nie wiem....jeszcze całosci nie złozyłem wiec móglbym je dokupic...ale czy trzeba....luzu nie czuc, wsio sie ładnie złozylo, na 99% tak było przedtem i na 99% nikt tego wczesniej nie ruszal...
Co radzicie...zostawic?
- czy ktos widzial takie cuda...
|
|
|
|
vortex |
Dodany dnia 22-11-2009 20:40
|
Znawca
Postów: 885
Data rejestracji: 22.08.09
Pomógł: 33 Skąd: Rybnik
Status upomnienia:
|
wymien lepiej poniewaz gdy masz jednego mniej to podczas mocnej kompresji lub gdy zaleje ci cyl benzyną i zrobi sie opur moze ci pogiąć łożysko lepiej kup to nie jest drogi koszt a masz pewnosć
suzuki katana w tuningu zapraszam na mój post Katanka Vortexa Lubisz to suko? Pamietaj!!! nie moc silnika a technika zrobi z ciebie zawodnika |
|
|
|
Kamilksc |
Dodany dnia 22-11-2009 20:48
|
Doradca
Postów: 641
Data rejestracji: 26.08.09
Pomógł: 16 Skąd: Okolice Krakowa
Status upomnienia:
|
są lepsze sposoby na założenie pierścieni na tłoka i można to zrobić samemu !!! Zrobię foty to dodam !!
NIE POMAGAM NA GG!! OD POMOCY JEST FORUM!!
|
|
|
|
Baton |
Dodany dnia 22-11-2009 21:39
|
Znawca
Postów: 991
Data rejestracji: 01.03.09
Pomógł: 42 Skąd: Dobczyce k.KRAKÓW
Status upomnienia:
|
Wymień bo jak się posypie to narobi strasznego sajgonu.
:: Suzuki Zillion 00'
:: Derbi Senda SM 04'
:: Cagiva Super City 125 SM
|
|
|
|
jangcy |
Dodany dnia 22-11-2009 22:24
|
Nowy
Postów: 19
Data rejestracji: 27.10.09
Pomógł: 0 Skąd: York
Status upomnienia:
|
OK....to chyba wymienie...
PS Moze dlatego sworzen wyszedl po pchnieciu palcem, skoro brakowalo jednego pinu (szpilki) to luzno siedziało....a czy nie bedzie wtedy zaciasno?
PS
Pierscienie załozylem w dwoch i poszlo...
- czy ktos widzial takie cuda...
|
|
|
|
Baton |
Dodany dnia 23-11-2009 07:34
|
Znawca
Postów: 991
Data rejestracji: 01.03.09
Pomógł: 42 Skąd: Dobczyce k.KRAKÓW
Status upomnienia:
|
Za ciasno nie bo fabryka tak dała i w każdym motorku działa.
:: Suzuki Zillion 00'
:: Derbi Senda SM 04'
:: Cagiva Super City 125 SM
|
|
|
|
jangcy |
Dodany dnia 28-11-2009 21:44
|
Nowy
Postów: 19
Data rejestracji: 27.10.09
Pomógł: 0 Skąd: York
Status upomnienia:
|
chyba nie mam szczescia z tym motorkiem
Z racji tego ze robimy go w soboty, bo tygodniu nie mam czasu, a wszystko stoi w pracy, gdzie ja pracuje tylko w sobote, takze sprawa idzie powoli...
Kupilem łożysko szpilkowe, zmienilem, poszlo szybko, nawet zawleczke założyłem w minute (poprzednio 10min
I zacząłem skrecac cylinder...
poniewaz chciałem mieć pewnosc ze dobrze dokrece sruby, a mam akurat klucz ze skalą, to musialem odkrecic obudowe termostatu (to katana na ciecz) no i ukreciłem srubke malutkim imbusem!! nie wiem z czego byla zrobiona....pekła zanim zdarzyłem pomyślec, zeby mocniej przycisnac, ale mysle- OK rozwierci sie na nakretke, bo jest dostep....
zaczelem skrecac cylinder....jade równomiernie po przekątnej, jak w opisie...jak juz pojawił sie opór to zalożylem klucz dynanometryczny...i co?!! jedna sruba zacisnęła na 15 a 3 (lub dwie) padły przy 10....załamałem sie troche.
Okazalo sie ze albo w nakretkach albo na szpilakch poszedl gwint, dobrze ze nie po drugiej stronie....udalo mi sie je wyjac i teraz doradźcie!!
- czy kupie nowe szpilki?
- czy tez je obrocic i te z uszkodzonym gwintem w jednym miejscu wkrecic w "blok"
- czy teraz musze kupic nowa uszczelke górna, te aluminową? niby nowa, ale juz ja troche wyprostowalem....co prawda nie udalo mi sie jej docisnac z maksymalną siła....myslicie ze jak załoze z nowymi szpilkami i nakretkami to nie pusci??
Teraz chyba dokrece recznie i tylko sprawdze czy rowno poszlo....bo az sie boje....jak robiłem UPG w aucie to miałem wiecej szczescia....ach....
- czy ktos widzial takie cuda...
|
|
|