Wymiana przełożeń w skuterze, a dokładniej w Suzuki Katanie.
Do wymiany przełożeń jesteśmy zmuszeni gdyż nasze samurajskie wozidełka są na nich blokowane. Katany blokowane są na przełożeniach pierwotnych jak i wtórnych. Pokaże wam jak wymieniać przełożenia wtórne – analogicznie wymienia się przełożenia pierwotne.
Potrzebne nam są następujące przedmioty w moim przypadku:
- przełożenia wtórne (secondary) Polini 20/61
- Olej przekładniowy Shell Advance Gear EP 80W
- klucze nasadowe (do odkręcenia koła i wydechu)
- klucz imbusowy do odkręcenia pokrywy przełożeń
- jakieś dłutko z rączką do stukania młotkiem
- młotek
- kij do zablokowania koła
- słoik na stary olej
Tak wyglądała paczka jaką dostałem od firmy Mieloch Motocykle
Bierzemy się do roboty. Po kolei musimy wykonać następujące czynności:
1. Odkręcić wydech
2. Odkręcić koło
3. Spuścić stary olej z przełożeń
4. Odkręcić pokrywę przełożeń
5. Wyciągnąć stare przełożenia
6. Wymienić przełożenia na prasie hydraulicznej
7. Zamontować nowe przełożenia
8. Zakręcić dekiel od przełożeń
9. Zalać olej
10. Założyć koło
11. Założyć wydech
12. Rozkoszować się znacznie lepszymi osiągami
Więc odkręcamy wydech, początkowo poluźniając tylko śruby od mocowania (nie odkręcać całkowicie)
następnie odkręcamy śruby od cylindra i po podkręceniu tych śrub możemy całkowicie odkręcić śruby od mocowania wydechu. Ukazuje na się taki widok:
Po odkręceniu wydechu możemy odkręcić koło, więc bierzemy nasadowy klucz 25 i kij do zablokowania koła i odkręcamy nakrętkę, ścigamy koło i widzimy dekiel przełożeń:
Następnie musimy spuścić stary olej za pomocą śruby spustowej która znajduje się po stronie wariatora i sprzęgła. Podstawiamy słoik pod śrubę spustowa i odkręcamy ja, czekamy aż cały olej spłynie. Można pomagać sobie przechylają skuter.
Później czeka nas odkręcenie dekla przekładni a dokładniej 9 śrub imbusowych. Po odkręceniu śrub może wylecieć jeszcze troszkę oleju… Pokrywa czasami może dość trudno schodzić więc pomagamy sobie dłutkiem i młotkiem pukając w takie wypustki w deklu przekładni:
Po odkręceniu dekla ukaże się nam taki widok:
Wyciągamy stare przełożenia, wycieramy je od oleju i zanosimy stare i nowe do kogoś kto ma prasę hydrauliczną w moim przypadku do sąsiada.
Po zmianie przełożeń możemy przystąpić do ich założenia. Tak powinny wyglądać po założeniu zmienione przełożenia:
Po założeniu zakręcamy dobrze dekiel przekładni i analogicznie powtarzamy te same ruchy w odwrotnym kierunki czyli zakładamy koło, wydech i zalewamy olej (można to zrobić przed założeniem wydechy czy koła nie ma różnicy jak komu wygodniej). Olej wlewałem przez lejek aż do wypełnienia po korek wlewowy:
Robiłem to tak że wlewałem olej do przełożeń (skuter pochylony) i co każdy „lejek oleju” stawiałem skuter prosto i chwilkę czekałem aż olej spłynie ze ścianek i za którymś razem wycieknie wam troszkę oleju, ale przynajmniej macie pewność ze oleju jest idealna ilość.
Po wymienia przełożeń wtórnych Polini 20/60 moja Katana w której miałem zamontowany wydech Yasuni Z osiągała 80 km/h na prostej i 90-95 km/h z górki, gdzie na samym wydechu Yasuni Z v-max wynosił 75 km/h. Po wymianie przełożeń musiałem założyć troszkę lżejsze rolki i twardsze sprężynki sprzęgła, skuter troszkę stracił na mocy i gorzej jeździ się w 2 osoby, gdyż czuć troszkę brak mocy. Nieco później skusiłem się na wymianę przełożeń pierwotnych Malossi 15/40 i jest bardzo zadowolony ponieważ nić nie straciłem na v-maxie a zyskałem na przyspieszeniu jak i na mocy skuterka.
Czyli podsumowując wymieniając przełożenia wtórne i pierwotne na sportowe v-max twojego scoota podniósł się tylko o 5km/h, zyskał lepsze przyśpieszenie i większą moc. Według mnie trochę słabo za koszt ok 500zł. Może przełożenia przynoszą lepsze efekty z lepszym tunem silnika......
No ogólnie spoko ale są błędy do. Ale ogólnie są nie ważne w tym arcie. BRAWO ZA NAPISANIE. Wysyłajcie więcej artów, Ja tez może się skusze na jakiegoś.
Czy ty wander jestes normalny? Katana seryjna śmigała mi 60-65 na prostej, a z górki 70. Zmieniłem wydech na Yasuni Z i Katana śmigała na prostej 70, a z górki 75, ale zyskała na przyspieszeniu. Teraz po wymianie przełożeń śmiga 85-90 na prostej i 95-99 z górki (w arcie jest napisane 80 na prostej, a z górki 90-95, ale to dlatego że miałem mało powietrza w kołach - dziś dopiero dopompowałem na kompresorze). Więc 99-75=24, więc nie wiem gdzie widzisz 5 km/h bo ja widze róznice 24km/h
ogolnie wmiara choc sa takie bledy ze szok! (wogule niektorych zeczy ja nie moge zrozumiec ale cuz moze jakis laik ktory otym pierwszy raz bedzie slyszal bedzie wiedzial lepiej) hehehe
tu cię zaskoczę. jestem normalny widocznie źle zrozumiałem twoje podsumowanie.
"......na samym wydechu Yasuni Z v-max wynosił 75 km/h,
..... Po wymienia przełożeń wtórnych Polini 20/60 moja Katana w której miałem zamontowany wydech Yasuni Z osiągała 80 km/h na prostej,
......skusiłem się na wymianę przełożeń pierwotnych Malossi 15/40 i jest bardzo zadowolony ponieważ nić nie straciłem na v-maxie."
Ja zrozumiałem że:bez przełożeń(75)- wtórne(80)- pierwotne(bez zmian) Ale jeśli się mylę to sorki.