Wymiana przełożeń w skuterze, a dokładniej w Suzuki Katanie.
Do wymiany przełożeń jesteśmy zmuszeni gdyż nasze samurajskie wozidełka są na nich blokowane. Katany blokowane są na przełożeniach pierwotnych jak i wtórnych. Pokaże wam jak wymieniać przełożenia wtórne – analogicznie wymienia się przełożenia pierwotne.
Potrzebne nam są następujące przedmioty w moim przypadku:
- przełożenia wtórne (secondary) Polini 20/61
- Olej przekładniowy Shell Advance Gear EP 80W
- klucze nasadowe (do odkręcenia koła i wydechu)
- klucz imbusowy do odkręcenia pokrywy przełożeń
- jakieś dłutko z rączką do stukania młotkiem
- młotek
- kij do zablokowania koła
- słoik na stary olej
Tak wyglądała paczka jaką dostałem od firmy Mieloch Motocykle
Bierzemy się do roboty. Po kolei musimy wykonać następujące czynności:
1. Odkręcić wydech
2. Odkręcić koło
3. Spuścić stary olej z przełożeń
4. Odkręcić pokrywę przełożeń
5. Wyciągnąć stare przełożenia
6. Wymienić przełożenia na prasie hydraulicznej
7. Zamontować nowe przełożenia
8. Zakręcić dekiel od przełożeń
9. Zalać olej
10. Założyć koło
11. Założyć wydech
12. Rozkoszować się znacznie lepszymi osiągami
Więc odkręcamy wydech, początkowo poluźniając tylko śruby od mocowania (nie odkręcać całkowicie)
następnie odkręcamy śruby od cylindra i po podkręceniu tych śrub możemy całkowicie odkręcić śruby od mocowania wydechu. Ukazuje na się taki widok:
Po odkręceniu wydechu możemy odkręcić koło, więc bierzemy nasadowy klucz 25 i kij do zablokowania koła i odkręcamy nakrętkę, ścigamy koło i widzimy dekiel przełożeń:
Następnie musimy spuścić stary olej za pomocą śruby spustowej która znajduje się po stronie wariatora i sprzęgła. Podstawiamy słoik pod śrubę spustowa i odkręcamy ja, czekamy aż cały olej spłynie. Można pomagać sobie przechylają skuter.
Później czeka nas odkręcenie dekla przekładni a dokładniej 9 śrub imbusowych. Po odkręceniu śrub może wylecieć jeszcze troszkę oleju… Pokrywa czasami może dość trudno schodzić więc pomagamy sobie dłutkiem i młotkiem pukając w takie wypustki w deklu przekładni:
Po odkręceniu dekla ukaże się nam taki widok:
Wyciągamy stare przełożenia, wycieramy je od oleju i zanosimy stare i nowe do kogoś kto ma prasę hydrauliczną w moim przypadku do sąsiada.
Po zmianie przełożeń możemy przystąpić do ich założenia. Tak powinny wyglądać po założeniu zmienione przełożenia:
Po założeniu zakręcamy dobrze dekiel przekładni i analogicznie powtarzamy te same ruchy w odwrotnym kierunki czyli zakładamy koło, wydech i zalewamy olej (można to zrobić przed założeniem wydechy czy koła nie ma różnicy jak komu wygodniej). Olej wlewałem przez lejek aż do wypełnienia po korek wlewowy:
Robiłem to tak że wlewałem olej do przełożeń (skuter pochylony) i co każdy „lejek oleju” stawiałem skuter prosto i chwilkę czekałem aż olej spłynie ze ścianek i za którymś razem wycieknie wam troszkę oleju, ale przynajmniej macie pewność ze oleju jest idealna ilość.
Po wymienia przełożeń wtórnych Polini 20/60 moja Katana w której miałem zamontowany wydech Yasuni Z osiągała 80 km/h na prostej i 90-95 km/h z górki, gdzie na samym wydechu Yasuni Z v-max wynosił 75 km/h. Po wymianie przełożeń musiałem założyć troszkę lżejsze rolki i twardsze sprężynki sprzęgła, skuter troszkę stracił na mocy i gorzej jeździ się w 2 osoby, gdyż czuć troszkę brak mocy. Nieco później skusiłem się na wymianę przełożeń pierwotnych Malossi 15/40 i jest bardzo zadowolony ponieważ nić nie straciłem na v-maxie a zyskałem na przyspieszeniu jak i na mocy skuterka.
Nadesłał:
EVOVIII
Napisane przez Kamil
dnia październik 12 2007 16:20:43 ·
15 komentarzy ·
20776 czytań ·
Czy ty Wander jestes normalny? Katan seryjna na prostej szła mi 60, a z górki 70, po zmienie wydechu na Yasuni Z v-max na prostej wzrósł do 70, a z gorki 75, ale zyskałem na przyspieszniu i to dużo. Jak wymieniłem przełożenia do Katan jezdzi na prostej 85 (w arcie jest 80 - ale to wina tego ze nia miałem wystarczająco powietrza) a z górki 95-99 (w arcie 90-95 ale to tez dlatego że mało powietrza).
Wieć 99 odiąć 75 to jest 24, a nie 5 km/h. Coś cieńko wander u Ciebie z matmą lub z czytaniem ze zrozumieniem, radze iśc na korypetycje niż siedziec na kompie. Pozdro
nie mogę zrozumieć jednej rzecz, mianowicie po co w tej calej akcji prasa hydrauliczna? jeszcze nie wymienialem a się do tego zbieram i chcialbym wiedziec czy da sie to zrobic majac klucze, lejek i troche zapalu. bede wdzieczny za odp
własnie wogole do czego słuzy ta prasa hydrauliczna i po co ona jest skoro w artykule "Dobór przełożeń" pisze ze tylko top racing wymaga prasy. jezeli bede wymieniał pierwotna malossi a wtrona polini to czy potrzebna rowniez bedzie ta prasa?
własnie wogole do czego słuzy ta prasa hydrauliczna i po co ona jest skoro w artykule "Dobór przełożeń" pisze ze tylko top racing wymaga prasy. jezeli bede wymieniał pierwotna malossi a wtrona polini to czy potrzebna rowniez bedzie ta prasa?
własnie wogole do czego słuzy ta prasa hydrauliczna i po co ona jest skoro w artykule "Dobór przełożeń" pisze ze tylko top racing wymaga prasy. jezeli bede wymieniał pierwotna malossi a wtrona polini to czy potrzebna rowniez bedzie ta prasa?