Tytuł: Wszystko o Suzuki Katana AY WR 50 suzuki-katana.nets.pl :: [ART] Regulacja naszego jednośladu

Dodane przez BoniuBOSS dnia 22-10-2007 12:27
#1

Witam

Regulacja skutera jest bardzo ważnym i nie od łącznym elementem tuningu mechanicznego. Po dobrej regulacji jesteśmy w stanie wycisnąć maksimum możliwości z naszych części dlatego też postanowiłem napisać ten artykuł ponieważ zauważyłem że jeszcze co poniektórzy mają z tym problem.

1. Regulację każdego skutera zaczynamy od poprawnego wyregulowania gaźnika. Wiele osób ma z tym problem i uważa to za czarną magię a w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Regulacja gaźnika polega na doborze odpowiedniej dyszy głównej oraz ustawieniu poprawnego składu mieszanki benzyna-powietrze. Kupując nowy gaźnik producent zawsze daje dwie dysze główne w komplecie, mniejsza dla seryjnego filtra powietrza a większa dla filtra stożkowego. Dysze dołączane do gaźników przez producentów mają być punktem odniesienia i to właśnie od nich powinniśmy zacząć naszą regulację. Nie "złotej recepty" na poprawne wyregulowanie gaźnika ponieważ odbywa się to metodą prób i błędów. Po poprawnym wyregulowaniu gaźnika świeca powinna przybrać rudy kolor. Pamiętajmy jednak że źle wyregulowany gaźnik skraca żywotność naszego cylindra oraz pogarsza osiągi.

2. Drugim ważnym elementem podczas regulacji naszego skutera jest dobór odpowiednich sprężynek sprzęgła które mają wpływ tylko i wyłącznie na obroty silnika z jakich ruszamy. W większości przypadków jest tak że po wymianie wydechu i wariatora w seryjnym skuterze mamy tzw. "muła" do 10-15 km/h. Jest on spowodowany ruszaniem z za niskich obrotów czyli inaczej mówiąc za słabymi sprężynkami sprzęgła. Z pomocą przychodzi nam producent Hebo który wprowadził do swojej oferty 3 typy sprężynek sprzęgła, mianowicie:

Poziom sport +15% - kolor zielony
Poziom ekspert +22% - kolor niebieski
Poziom racing +50% - kolor czerwony

W zależności od stopnia tuningu dobierany odpowiednie sprężynki sprzęgła. Pamiętajmy jednak że jeśli włożymy za twarde sprężynki sprzęgła mogą one tylko pogorszyć zamiast poprawić start naszego jednośladu.

3. Trzecim ważnym elementem w procesie regulacji jest odpowiedni dobór sprężyny centralnej która ma wiele funkcji. Jeżeli wybierzemy twardą sprężynę, pasek będzie mocniej zaciśnięty pomiędzy talerzami co spowoduje że może on wtedy przenosić większy moment obrotowy, bez ślizgania się natomiast jeżeli zastosujemy słabszą sprężynę, stopień oddziaływania jest wprawdzie lepszy, jednak występuję większe niebezpieczeństwo ślizgania się paska. Twardość sprężyny ma również pośredni wpływ na obroty silnika. I tutaj również jednoznacznie nie da się określić jaka sprężyna centralna będzie najlepsza dla naszego skutera. Ja osobiście mogę wam polecić do zupełnie seryjnego skutera z wymienionym tylko wariatorem i wydechem sprężynę centralną Polini +7% natomiast jeśli już pokusimy się o zmianę cylindra na 70cc poziomu sport dobrym wyborem będzie sprężyna o twardości +15%. Do mocniejszych cylindrów o pojemności 70cc klasy racing radził bym zamontowanie sprężyny dociskowej +22%. Pamiętajmy jednak że jeśli damy za twardą sprężynę dociskowa pasek będzie za długo utrzymywany w górnym położeniu co spowoduje brak płynnego przyśpieszania naszego skutera.

4. Czwartym i już ostatnim elementem regulacji naszego skutera jest odpowiedni dobór rolek. Im lżejsze rolki tym większe przyśpieszenie ale niestety mniejszy v-max i vice versa. Pamiętajmy jednak że jeśli wymienimy w naszym skuterze wydech na sportowy odrobinę zmienia się charakterystyka naszego silnika dlatego po dokonaniu takiej modyfikacji powinniśmy włożyć rolki o 1,5-2,5g lżejsze od seryjnych. Jeśli jeszcze mamy wymieniony wariator na sportowy to najlepszym rozwiązaniem będzie montaż najlżejszych rolek z tych które otrzymaliśmy do wariatora.

Po poprawnym wyregulowaniu nasz skutera powinien płynnie przyśpieszać a jego kierowca nie powinien odczuwać braku mocy w każdym zakresie obrotów.

Edytowane przez BoniuBOSS dnia 24-03-2008 21:55