Tytuł: Wszystko o Suzuki Katana AY WR 50 suzuki-katana.nets.pl :: [ART] Regulacja naszego jednośladu

Dodane przez BoniuBOSS dnia 22-10-2007 12:27
#1

Witam

Regulacja skutera jest bardzo ważnym i nie od łącznym elementem tuningu mechanicznego. Po dobrej regulacji jesteśmy w stanie wycisnąć maksimum możliwości z naszych części dlatego też postanowiłem napisać ten artykuł ponieważ zauważyłem że jeszcze co poniektórzy mają z tym problem.

1. Regulację każdego skutera zaczynamy od poprawnego wyregulowania gaźnika. Wiele osób ma z tym problem i uważa to za czarną magię a w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Regulacja gaźnika polega na doborze odpowiedniej dyszy głównej oraz ustawieniu poprawnego składu mieszanki benzyna-powietrze. Kupując nowy gaźnik producent zawsze daje dwie dysze główne w komplecie, mniejsza dla seryjnego filtra powietrza a większa dla filtra stożkowego. Dysze dołączane do gaźników przez producentów mają być punktem odniesienia i to właśnie od nich powinniśmy zacząć naszą regulację. Nie "złotej recepty" na poprawne wyregulowanie gaźnika ponieważ odbywa się to metodą prób i błędów. Po poprawnym wyregulowaniu gaźnika świeca powinna przybrać rudy kolor. Pamiętajmy jednak że źle wyregulowany gaźnik skraca żywotność naszego cylindra oraz pogarsza osiągi.

2. Drugim ważnym elementem podczas regulacji naszego skutera jest dobór odpowiednich sprężynek sprzęgła które mają wpływ tylko i wyłącznie na obroty silnika z jakich ruszamy. W większości przypadków jest tak że po wymianie wydechu i wariatora w seryjnym skuterze mamy tzw. "muła" do 10-15 km/h. Jest on spowodowany ruszaniem z za niskich obrotów czyli inaczej mówiąc za słabymi sprężynkami sprzęgła. Z pomocą przychodzi nam producent Hebo który wprowadził do swojej oferty 3 typy sprężynek sprzęgła, mianowicie:

Poziom sport +15% - kolor zielony
Poziom ekspert +22% - kolor niebieski
Poziom racing +50% - kolor czerwony

W zależności od stopnia tuningu dobierany odpowiednie sprężynki sprzęgła. Pamiętajmy jednak że jeśli włożymy za twarde sprężynki sprzęgła mogą one tylko pogorszyć zamiast poprawić start naszego jednośladu.

3. Trzecim ważnym elementem w procesie regulacji jest odpowiedni dobór sprężyny centralnej która ma wiele funkcji. Jeżeli wybierzemy twardą sprężynę, pasek będzie mocniej zaciśnięty pomiędzy talerzami co spowoduje że może on wtedy przenosić większy moment obrotowy, bez ślizgania się natomiast jeżeli zastosujemy słabszą sprężynę, stopień oddziaływania jest wprawdzie lepszy, jednak występuję większe niebezpieczeństwo ślizgania się paska. Twardość sprężyny ma również pośredni wpływ na obroty silnika. I tutaj również jednoznacznie nie da się określić jaka sprężyna centralna będzie najlepsza dla naszego skutera. Ja osobiście mogę wam polecić do zupełnie seryjnego skutera z wymienionym tylko wariatorem i wydechem sprężynę centralną Polini +7% natomiast jeśli już pokusimy się o zmianę cylindra na 70cc poziomu sport dobrym wyborem będzie sprężyna o twardości +15%. Do mocniejszych cylindrów o pojemności 70cc klasy racing radził bym zamontowanie sprężyny dociskowej +22%. Pamiętajmy jednak że jeśli damy za twardą sprężynę dociskowa pasek będzie za długo utrzymywany w górnym położeniu co spowoduje brak płynnego przyśpieszania naszego skutera.

4. Czwartym i już ostatnim elementem regulacji naszego skutera jest odpowiedni dobór rolek. Im lżejsze rolki tym większe przyśpieszenie ale niestety mniejszy v-max i vice versa. Pamiętajmy jednak że jeśli wymienimy w naszym skuterze wydech na sportowy odrobinę zmienia się charakterystyka naszego silnika dlatego po dokonaniu takiej modyfikacji powinniśmy włożyć rolki o 1,5-2,5g lżejsze od seryjnych. Jeśli jeszcze mamy wymieniony wariator na sportowy to najlepszym rozwiązaniem będzie montaż najlżejszych rolek z tych które otrzymaliśmy do wariatora.

Po poprawnym wyregulowaniu nasz skutera powinien płynnie przyśpieszać a jego kierowca nie powinien odczuwać braku mocy w każdym zakresie obrotów.

Edytowane przez BoniuBOSS dnia 24-03-2008 21:55

Dodane przez szyszek05 dnia 22-10-2007 14:54
#2

no super arcik, wiecej takich, napewno wiele osoba sie przyda w tym takze mi ;p:p

Dodane przez jackass dnia 22-10-2007 16:40
#3

Kilka zdan zywcem skopiowanych z innych forum, ale ogolnie artykul dobry i na pewno przydatny ;)

Dodane przez BoniuBOSS dnia 22-10-2007 16:49
#4

2 zdania o sprężynie centralnej skopiowałem z opisu produktu ze strony Mielocha i to wszystko. Jeśli nadal twierdzisz że pozostała treść jest żywcem skopiowana z innych forów to daj do nich linka.

Edytowane przez BoniuBOSS dnia 22-10-2007 16:57

Dodane przez jackass dnia 22-10-2007 22:03
#5

Przeciez Cie nie oskarzam, a jak juz napisalem artykul dobry. Po prostu rzucilo mi sie w oczy jako ze bywałem na forum speedfight.pl i pamietalem o sprezynie i pasku. Ale jesli mowisz ze to z Mielocha to tam tez skopiowali ;)

Dodane przez BoniuBOSS dnia 22-10-2007 22:30
#6

Po prostu Mieloch to najlepiej ujął i dlatego postanowiłem to skopiować ponieważ nie miałem innego pomysłu jak to ogarnąć a chciałem to wam jak najlepiej zobrazować i przedstawić.

Dodane przez wander dnia 22-10-2007 23:41
#7

z tymi rolkami to jest jedna wielka niewiadoma....... ja osobiście mam założone bardzo lekkie rolki(ok 3 do 4 gr(nie wiem dokładnie bo sam dostosowywałem) i moja katanka śmiga nawet 97 km/h tylko przy wymienionym kominie i naprawdę nie wiem czemu tak jest;)

Dodane przez BoniuBOSS dnia 23-10-2007 08:24
#8

Bo zawsze jak wymieniasz tłumik przy seryjnym wariatorze to trzeba zmienić rolki na 1,5-2g lżejsze od seryjnych bo zmienia się zarys obrotów silnika. A jak masz już sportowy wariator to najlepiej wkładać najlżejsze rolki z zestawu rolek dołączonych do wariatora.

Dodane przez wander dnia 23-10-2007 08:58
#9

to to akurat to ja wiem. mam oryginalny wariator ale mnie to zaskoczyło że aż przy tak lekkich ona najlepiej chodził. I to jeszcze że w arcie napisałeś że cięższe rolki to są na v-maxa( według mnie to nie jest żadna zasada);)

Dodane przez BoniuBOSS dnia 23-10-2007 09:07
#10

Tak jest że lekkie rolki dają przyśpieszenie a ciężkie v-max. Tylko wszystko zależy od szerokości pasma tych "najlepszych obrotów" Twojego silnika. Masz wydech Hebo NP 2004 który jest bardzo trudny do regulacji przy seryjnym cylindrze dlatego u Ciebie ta zasada nie ma odzwierciedlenia. Wydech ten jest robiony typowo do 70cc a nie do seryjnych 50cc.

Edytowane przez BoniuBOSS dnia 23-10-2007 09:08

Dodane przez bartekkatana dnia 22-12-2007 15:31
#11

Czyli mówicie ze hebo new performer jest do 70cc i współgra mi sie z malossi sport70cc

Dodane przez BoniuBOSS dnia 22-12-2007 18:56
#12

Powinien ale lepszym wyborem było by tutaj kupno cylindra Metrakit 70cc + wydech Metrakit HandMade.

Dodane przez Pierzak dnia 12-02-2008 15:20
#13

Słuchajcie, dziś zamawiam sprężynę centralną i zastanawiam się czy wsiąść do mojego tuningu +15 czy 22%.

Tuning:
- układ wydechowy Laser X-Pro Chrom,
- kit Metrakit Hand Made 70cc,
- kit gaźnikowy Metrakit Dell'Orto 19 (ssanie ręczne, dysza główna 75),
- wkładka filtra powietrza TwinAir,
- zawór membranowy Hebo (powiększony wlot ),
- łożyska i uszczelniacze wału SKF HQ Eco,
- powiększony kruciec ssacy (19mm),
- pasek Polini Racing,
- przekładnia pierwotna TopRacing 16/49.
- rolki RMS 4g
- sprężynki sprzęgła zlote MK.

Z góry dzięki za pomoc, nie chciałem zakładać nowego tematu. ;)


Dodane przez tomek_kr dnia 12-02-2008 15:22
#14

ja przy MK HD 70cc i wydechu next-r mam spręzyne +22% i przyspieszenie wzrosło lecz v-max spadł o 5km/h

Dodane przez BoniuBOSS dnia 12-02-2008 15:41
#15

Weź +22%.

Dodane przez cineklab dnia 26-03-2008 21:28
#16

mam pytanie jeśli posiadam skuter ze zdjętymi wszystkimi blokadami oprócz przełożeń, z wymienionym wydechem na MK HandMade, sprzęgło 2G Evolution i rolki 5,5g to co mi da sprężyna centralna<wyczytałem ze moment obrotowy itd. ale co konkretnie Vmax czy przyśpieszenie>?? I doradźcie na jaką mam wymienić tę sprężynę centralną ...z tego co przeczytałem to najlepiej będzie +7%

Dodane przez BoniuBOSS dnia 26-03-2008 22:07
#17

Rolki 4g, sprężyna +7% i zielone sprężynki sprzęgła.

Dodane przez cineklab dnia 26-03-2008 22:15
#18

nie mogę znaleźć tej sprężyny centralnej +7% bo na mielochu nie pisze ile ma ta Polini http://sklep.miel...23f6b94333

Dodane przez wander dnia 26-03-2008 22:35
#19

Tak ta Polini http://sklep.miel...d9e8e2f6f8 ma 7%

Dodane przez cineklab dnia 26-03-2008 22:59
#20

dzięki za pomoc...już zamówiłem

Dodane przez BoniuBOSS dnia 27-03-2008 07:50
#21

Mogłeś nie zamawiać, ja miałem na sprzedaż te części dużo taniej niż Mieloch.

Dodane przez cineklab dnia 29-03-2008 14:07
#22

mam pytanie dostałem te sprężynę Polini ...ma ona niebieski kolor i chzba 15% możliwe?? a i mam pytanie jak odkręcić tę nakrętkę 35 albo 36 co jest bezpośrednio przy sprzęgle

Dodane przez wander dnia 29-03-2008 14:55
#23

zdejmujesz sprzęgło i dociskasz je do talerzy sprzęgła(kładąc je talerzami na ziemi i przyciskając je do ziemi i wtedy ta nakrętka lekko schodzi albo w imadle)

Dodane przez cineklab dnia 17-04-2008 17:53
#24

mozliwe że biała spręzyna polini jest bardziej mięka niż seryjna??i co byści mi doradzili czy przy kominie MK sprzęgle polini 2g evolution i wario Polini speed control polecacie zostawić seryjną czy założyć tą białą polini??

Dodane przez wander dnia 17-04-2008 18:08
#25

sprawdź na której lepiej ci pracuje skuter i będziesz wszystko wiedział....

Dodane przez bartex dnia 17-04-2008 18:36
#26

Ta sprężyna Polini ma +15% ! . Wiem bo dzwoniłem do mielocha ;)

Dodane przez Pierzak dnia 18-04-2008 20:10
#27

Dzis przekonalem sie, że niema reguły na regulacje. Założylem rolki hebo 3,4g (wczesniej 4,0g) i na seryjnym wariu przyspiecha nieziemska... Prawie nieodczuwalny mul seryjnego waria... Hehe ;) Coprawda prędkość spadła troszku, ale opłacało sie. A w tamtym tyg zakladalem w roxie wario hebo competition kita i na rolkach 6,5g ma 2x lepsza przyspieche niz 3,4 :D

Dodane przez m@rio dnia 26-04-2008 10:10
#28

nie wiem jaką spręzyne załorzyć przy moim tuningu +7 czy +15
tuning:
wario polini
sportowe przełozenia
sportowy wydech polini,
i nie wiem tez gdzie kupić sportowe spręzynki sprzęgła do seryjnego sprzęgła (moze mi ktoś podać linka)

Edytowane przez m@rio dnia 26-04-2008 10:11

Dodane przez wander dnia 26-04-2008 10:15
#29

Przecież ci podawałem link!!! Nawet temat założyłeś o tym!!
Centralna weź +15%

Dodane przez 77marius dnia 24-05-2008 21:31
#30

witam, zamontowalem i wyregulowalem gażnik (dysza 72), Polini speed control + rolki 5,7g (oryginalne 7g), pozostało zmienić sprężyny na sprzęgle bo rusza już po lekkim przekręceniu manetki, i tu proszę o podpowiedz jakie najlepiej do mojego zestawu? (czy będą pasowały do oryginalnego sprzęgła?)
Ps. na rolkach 5,7g vmax to 77kmh [img][/img] images23.fotosik.pl/218/feb1d6ae16df17a6med.jpg

Dodane przez slomek dnia 16-06-2008 13:44
#31

mam złote sprężynki, mógłby mi ktoś podać jaka to jedt twardość lub poziom???
z góry dziękuję

Dodane przez kozyk9 dnia 04-03-2009 20:34
#32

Witam wsyztkich.Mam pytanie odnośnie sprężyny centralnej.Mam katane po full tunie: hebo maston,gaźnik 21mm,sprzegło hebo r(czerwone sprężynki) wario hebo ng i na samym początku jest taki muł do 10 kmh.Szczególnie jest to denerwujące chcąc zrobić hc wheelie.Może bawi się ktoś w stunt i wie jaka sprężyna będzie odpowiednia?

Dodane przez OloK dnia 04-03-2009 20:40
#33

A ty masz seryjną sprężyne ?. ps jak na 5.5g rolakach stawiam na koło dając gazu i lekko kiere podrywając przy tym leciutko musze cupnąć na siedzenie to na rolkach 3.6g dużo spadnie mi v-max a da coś to na przyśpieche ?

Dodane przez kozyk9 dnia 04-03-2009 20:46
#34

Przyspieszenie napewno CI się znaczniepoprawi.Odnośnie mojej katany mam rolki 3.7g i jakąś śmieciastą sprężynę coś w stylu 15%.Kupiłem ją taka a koleśjąna v max robił.

Dodane przez Damian92 dnia 24-06-2009 22:43
#35

Chłopaki mam w swojej katanie Lasera X-pro i odblokowane przełożenia od SR.

Wkładałem już rolki: 3.5, 4.5, 5.5; seria(6.2), 7.5, 8.5, 9.5
Na każdym z tych zestawów v-max wynosi ok 65-70 km/h ;/ ;(

Chciałem Was zapytać jak myślicie czemu akurat moja Katana lepiej przyspiesza na seryjnych rolkach, lub 7.5 niż na jakiś lekkich?

Na 3.5 i 4.5 w ogóle nie jedzie tylko wyje jak nie wiem co:/

Czy to może mieć duży związek z dociskiem? Myślicie, że sprężyna 7% by starczyła?

Dodane przez Daniez dnia 24-06-2009 23:00
#36

A blokada zdjęte z waria?? Jak to tylko wyje?? a nie jedzie?? A pasek..jak tam??zmieniany kiedy??

Dodane przez Headhunterz dnia 24-06-2009 23:05
#37

im lżejsze rolki tym lżejszy docisk

Dodane przez Damian92 dnia 24-06-2009 23:05
#38

No pewnie, że blokady zdjęte. Pasek ma taką szerokość jak powinna być. Pożyczyłem też nówkę od kolegi Polini i było to samo:/

Nie wiem co z tą moją Kataną. Tym bardziej, że kompresja też jest dobra.

Dodane przez Krzychu_tk2 dnia 25-06-2009 00:36
#39

twardszą centralną daj, pasek ci się ślizga