Tytuł: Wszystko o Suzuki Katana AY WR 50 suzuki-katana.nets.pl :: [ART] Montaz Cylidra AC

Dodane przez Pietras dnia 19-07-2009 14:21
#1

Montaż Cylindra Morini AC Żeliwo.


Witam . W tym Artykule mam zamiar przybliżyć wam czynność wymiany cylindra.Jak każdy wie
jest to bardzo ważny element każdego motocykla. Wymiana cylindra nie należy do najłatwiejszych czynności dlatego ten artykuł.

Podstawową sprawą jest zakup nowego cylindra lub przygotowanie starego do założenia.

Pierwszą czynnością jaka musimy wykonać to odkręcenie całego silniku z ramy. Musimy pamiętać o odłączeniu hamulca , benzyny , oleju,linki gazu, i przewodów. Po tych zabiegach odkręcamy amortyzator od silniku a następnie odkręcamy silnik od wahacza czyli główną śrubę trzymająca silnik.
p1.bikepics.com/pics/2009/05/24/bikepics-1676799-800.jpg
p1.bikepics.com/pics/2009/04/25/bikepics-1646055-800.jpg


Kiedy silnik jest osobno z ramą możemy zająć się jego dokładnym czyszczeniem . Do tego celu najlepszym narzędziem będzie pędzelek i benzyna ekstrakcyjna pod ciśnieniem.Najpierw jednak odkręcamy wydech od cylindra i od silnika. Następnie odkręcamy wszystkie osłony cylindra tak samo jak i wiatrak chłodzący cylinder. Silnik trzeba umyć dokładnie z każdego rodzaju smarów, kurzu, brudy.Musimy pamiętać że czystość to bardzo ważna rzecz .

p1.bikepics.com/pics/2009/04/25/bikepics-1646057-800.jpg
p1.bikepics.com/pics/2009/04/25/bikepics-1646055-800.jpg

Kiedy silnik jest już czysty możemy zabrać się za demontaż cylindra. Pierwszą rzeczą jest odkręcenie głowicy . Trzyma się ona na 4 nakrętkach na klucz "10" kolejność odkręcania może być przypadkowa.Kiedy ściągniemy głowice ujrzymy tłok, Następnie staramy się wyciągnąć cylinder kiedy to zrobimy ujrzymy korowód i wspomniany wcześniej tłok.

p1.bikepics.com/pics/2009/06/19/bikepics-1702792-800.jpg

Jak już pozbędziemy się cylindra możemy zabrać się za demontaż tłoka z korbowodu. Musimy najpierw wyciągnąć zabezpieczenia stworzenia.Robimy to za pomocą kombinerek (szczypcy}
Kiedy już się ich pozbędziemy mamy do wyciągnięcia sam stworzeń który nie schodzi wcale tak prosto jakby mogło się to wydawać.Nie można tego robić na siłę gdyż można wygiąć korbowód
najlepiej jest na chwile założyć Cylinder tak abyśmy mieli dostęp do stworzenia i za pomocą śruby/prętu mniejszej niż 10 mm wybić z lekką siła stworzeń.

Przez cały ten okres musimy dbać o to by nić nie wpadło do skrzyni korbowej !

p1.bikepics.com/pics/2009/05/30/bikepics-1682782-800.jpg
p1.bikepics.com/pics/2009/05/30/bikepics-1682779-800.jpg

Teraz gdy już wszystko jest ściągnięte możemy się zabrać za oględziny . Pierwsza rzeczą jest sprawdzenie luzów na korbowodzie , nie mogą być one za duże. Polecam też oglądnięcia stanu łożysk na wale szkoda kasy na nowy cyl który może pójść na złom przez wyrobione łożyska.Jeśli stan będzie odpowiedni możemy dla pewności wypłukać skrzynie korbową benzyna ekstrakcyjną.

p1.bikepics.com/pics/2009/05/30/bikepics-1682777-800.jpg

Następną rzeczą będzie montaż pierścienie na tłok.Ważną rzeczą jest by nie robić tego na siłę i się skupić. Każde złe rozgięcie pierścienie może spowodować pęknięcie. Należy przed tą czynnością należy nasmarować miejsca na pierścienie olejem który mamy w mieszance.
Następnie zakładamy pierwszy pierścień niżej od denka tłoku , pierścienie zakładamy od góry.
Ważne by nie porysować przy tym tłoku.

Jest wiele sposobów na montowanie tłoku i cylindra ja opisze jedną z nich.
Ale ważna rzeczą jest aby cylinder porządnie umyć w benzynie ekstrakcyjnej i lekko nasmarować olejem z mieszanki. Tak samo postąpić z tłokiem.

Kiedy już tłok jest przygotowany do założenia wkładamy go w cylinder pamiętaj o ułożeniu pierścieni tak aby były na właściwym miejscu i żeby nie wyszły z zamku.
Nie jest to proste najlepiej gdy robimy to w 2 osoby wtedy trzeba dociskać pierścień do rowku żeby można było włożyć go w cylinder pierścienie bardzo sprężynują trzeba uważać.
Następnie z jednej strony tłoku wkładamy nowe zabezpieczenie stworzenia.
Pamiętajcie cały czas o tym że strzałka na denku tłoku musi być skierowana w stronę okna wydechowego.

Kiedy już uporamy się z tłokiem możemy przejść do następnego korku którym będzie umieszczenie tłoka z cylindrem na szpilkach , lecz wcześniej musimy założyć nowa uszczelkę
kiedy to już zrobimy wkładamy cylinder na szpilki tak abyśmy mieli miejsce na włożenie stworzenia i łożyska igiełkowego. Tak samo jak wyjmowanie i wkładanie stworzenia nie jest prosta sprawą trzeba użyć trochę siły ale nie za dużo żeby nie uszkodzić tłoku łożyska i korbowodu.
Jeśli już damy rade z włożeniem stworzenia następną czynnością jest założenia zabezpieczenia stworzenia musimy temu poświecić trochę czasu jest to bardzo ważna rzecz. Kiedy założymy zabezpieczenie najlepiej jest trochę dać w nie oleju i poruszać kombinerkami.

Kiedy już założymy tłok na korbowód i zabezpieczymy go możemy wsunąć do końca cylinder na szpilki następnie nasuwamy na szpilki uszczelkę najczęściej jest ona aluminiowa (AC). Potem wkładamy głowice i dociskamy do cylindra. Następną czynnością jest zakręcenie głowicy. Przydatną rzeczą jest klucz dynamometryczny który pozwoli nam na dobranie odpowiedniej siły . Która musi wynosić 1,5 kg. 15 jednostek.Kiedy już zakręcimy głowice możemy przystąpić do zakręcania wydechu. Kiedy to uczynimy można już zakładać plastiki osłaniające cylinder jak i wiatrak.Następnie nie pozostaje nam nic innego jak montaż silnika w ramie. W odwrotnej kolejności co do jego demontażu. Na końcu możemy sprawdzić jeszcze ciśnienie w naszym nowym cylindrze ;] powinno wynosić około 10 atmosfer.

p1.bikepics.com/pics/2009/06/19/bikepics-1702787-800.jpg

p1.bikepics.com/pics/2009/06/19/bikepics-1702776-800.jpg

Każdy producent zaleca inną metodę docierania , przed każdym założeniem cylindra trzeba przeczytać dokładnie ulotkę dołączona z cylindrem. Jeżeli docieramy cylinder warto dolewać 1-2 nakrętki oleju na pełny bak dla lepszego smarowania.

Kiedy już silnik jest w ramie a osprzęt podłączony możemy zabrać się za rozruch naszej maszyny. Na początku ważna rzeczą jest by nasz silnik pochodził 30 min na wolnych obrotach robiąc co 10 min 5 min przerwy. Na nowy cylinder działa duża siła tarcia nowego tłoku i pierścienie przez co temperatura bardzo szybko wzrasta, dlatego te przerwy.

Pietras:o

www.suzuki-katana.pl

Edytowane przez Pietras dnia 10-10-2009 11:28