Tuning mechaniczny - kolejność i odpowiedni dobór części
Dodane przez Kamil dnia Listopad 27 2007 16:41:54
WITAM

Artykuł ma za zadanie jak najlepiej zobrazować i przedstawić sztukę tuningu mechanicznego. Najważniejsze w nim jest odpowiedni dobór części do siebie oraz ich zestrojenie tak aby wszystko ze sobą współpracowało jak jednolita całość. Tuning mechaniczny nazywam sztuką ponieważ jak sama nazwa wskazuje są to już pewne modyfikacje w silniku które zapewnią nam bądź czasem nawet pogorszą osiągi. Sztuką nie jest kupno części i ich montaż tylko ich odpowiedni dobór oraz zestrojenie i tego właśnie będzie dotyczyć niniejszy artykuł. Pamiętajmy jeszcze tylko o jednej rzeczy że jedna przeróbka pociąga za sobą następną. Dobry tuning mechaniczny możemy wykonać na 2 sposoby mianowicie kupując wszystko po trochu zachowując odpowiednią kolejność tuningu albo wszystko za jednym razem.


Kolejność jaką powinniśmy zachować podczas tuningu:
-Tłumik
-Wariator
-Przełożenia
-Pasek napędowy
-Wał + łożyska i simmeringi (w zależności jaki cylinder planujemy kupić)
-Cylinder + gaźnik
-Sprzęgło + dzwon sprzęgła

1. Wydech - jest to bardzo istotna i ważna rzecz. Dobieramy go w zależności do modyfikacji jakie planujemy jeszcze w przyszłości wykonać. Jeśli nie zamierzamy zmieniać cylindra to w zupełności dla poprawienia naszych osiągów wystarczy taki tłumik jak Hebo New Performer 2004 jest on za równo dobry do seryjnej 50cc jak i nie za mocnej 70cc klasy sport jednak jeśli w przyszłości planujemy wymienić też cylinder na mocniejszy to stanowczo radził bym kupić coś co będzie w stanie wyciągnąć pełną moc z naszego nowego cylindra. Do cylindrów "dobrej" klasy sport zalecam kupić wydech Yasuni Z a do klasy racing stanowczo polecam Yasuni R albo Polini Super Race.

2. Wariator - na polskim rynku wyróżniamy kilkanaście rodzajów wariatorów różnych firm. Przy seryjnym skuterze kupno wariatora Hebo czy Polini nie zrobi nam większej różnicy w osiągach natomiast jak już zdecydujemy się zamontować mocniejszy cylinder jesteśmy już w stanie odczuć tą różnicę pomiędzy tymi dwoma produktami ponieważ wariatory Polini lubią lżejsze rolki zatem na pewno lepiej wpłyną na przyśpieszenie i dynamikę naszego pojazdu natomiast wariatory firmy Hebo lubią cięższe rolki co bardziej przełoży się na prędkość maksymalną naszego skutera.


3. Przełożenia - ich wymiana jest nie zbędna na pewnym etapie tuningu. Wymieniając przełożenia musimy pamiętać aby dobierać je z rozsądkiem i rozwagą ponieważ ich zestrojenie w późniejszym czasie przełoży się w dużej mierze na moc, dynamikę i v-max naszego skutera. Kiedy mamy seryjny skuter z wymienionym tłumikiem oraz wariatorem radziłbym wymianę tylko przełożenia pierwotnego na Top Racing nie obniży on specjalnie dynamiki naszego skutera ale na pewno poprawi v-max natomiast jeśli mamy trochę więcej pieniędzy możemy pokusić się o wymianę przełożenia pierwotnego na Malossi oraz wtórego na Polini co zapewni nam dość duży przyrost prędkości maksymalnej oraz nie pogorszy dynamiki skutera. Samą przekładnie wtórną zaleca się wymieniać tylko wtedy kiedy mamy już jakiś mocniejszy cylinder w naszym jednośladzie. Sam osobiście uważam że najlepszym rozwiązaniem jest Malossi + Polini.

4. Wał + łożyska i simmeringi - wymieniamy go wtedy kiedy zdecydujemy się zakładać jakiś mocniejszy cylinder do naszego pojazdu lub wtedy kiedy nasz stary wał jest już w opłakanym stanie. Oczywiście są cylindry które można montować na seryjnym wale ale niestety często się zdarza że najlepsze lata naszego wału już dawno minęły. Dlatego przed zamontowaniem większego cylindra proponuje sprawdzić jego stan.

5. Cylinder + gaźnik - w końcu dotarliśmy do cylindra i gaźnika. Na polskim rynku jest duży wybór cylindrów i gaźników ich moc w późniejszym czasie przełoży się na lepszą dynamikę oraz przyśpieszenie skutera. Kupując co raz to mocniejsze cylindry nie liczmy aż tak bardzo na wzrost prędkości maksymalnej naszego skutera. Przy większym cylindrze zaleca się kupno większego gaźnika ponieważ ten seryjny w większości przypadków nie jest w stanie wykarmić naszego potwora. Pamiętajmy też o odpowiednim dotarciu nowego cylindra ponieważ to jak go dotrzemy przełoży się na jego żywotność oraz moc.

6. Sprzęgło + dzwon - przy większym cylindrze oraz dużej mocy skutera zalecana jest tak że wymiana sprzęga polepszy ono trochę start naszego pojazdu.

Mam nadzieje że ten krótki artykuł rozjaśnił niektórym na czym polega ta dość skomplikowana sztuka. W późniejszym czasie planuje trochę rozbudować i rozwinąć artykuł.
Pozdrawiam BoniuBOSS