Tytuł: Wszystko o Suzuki Katana AY WR 50 suzuki-katana.nets.pl :: Tuning mechaniczny - kolejność i odpowiedni dobór części

Dodane przez BoniuBOSS dnia 02-10-2007 19:57
#1

WITAM

To już mój drugi artykuł który postanowiłem napisać na potrzeby tego forum. Artykuł ma za zadanie jak najlepiej zobrazować i przedstawić sztukę tuningu mechanicznego. Najważniejsze w nim jest odpowiedni dobór części do siebie oraz ich zestrojenie tak aby wszystko ze sobą współpracowało jak jednolita całość. Tuning mechaniczny nazywam sztuką ponieważ jak sama nazwa wskazuje są to już pewne modyfikacje w silniku które zapewnią nam bądź czasem nawet pogorszą osiągi. Sztuką nie jest kupno części i ich montaż tylko ich odpowiedni dobór oraz zestrojenie i tego właśnie będzie dotyczyć niniejszy artykuł. Pamiętajmy jeszcze tylko o jednej rzeczy że jedna przeróbka pociąga za sobą następną. Dobry tuning mechaniczny możemy wykonać na 2 sposoby mianowicie kupując wszystko po trochu zachowując odpowiednią kolejność tuningu albo wszystko za jednym razem.

Kolejność jaką powinniśmy zachować podczas tuningu:
-Tłumik
-Wariator
-Przełożenia
-Pasek napędowy
-Wał + łożyska i simmeringi (w zależności jaki cylinder planujemy kupić)
-Cylinder + gaźnik
-Sprzęgło + dzwon sprzęgła

1. Wydech - jest to bardzo istotna i ważna rzecz. Dobieramy go w zależności do modyfikacji jakie planujemy jeszcze w przyszłości wykonać. Jeśli nie zamierzamy zmieniać cylindra to w zupełności dla poprawienia naszych osiągów wystarczy taki tłumik jak Hebo New Performer 2004 jest on za równo dobry do seryjnej 50cc jak i nie za mocnej 70cc klasy sport jednak jeśli w przyszłości planujemy wymienić też cylinder na mocniejszy to stanowczo radził bym kupić coś co będzie w stanie wyciągnąć pełną moc z naszego nowego cylindra. Do cylindrów "dobrej" klasy sport zalecam kupić wydech Yasuni Z a do klasy racing stanowczo polecam Yasuni R albo Polini Super Race.

2. Wariator - na polskim rynku wyróżniamy kilkanaście rodzajów wariatorów różnych firm. Przy seryjnym skuterze kupno wariatora Hebo czy Polini nie zrobi nam większej różnicy w osiągach natomiast jak już zdecydujemy się zamontować mocniejszy cylinder jesteśmy już w stanie odczuć tą różnicę pomiędzy tymi dwoma produktami ponieważ wariatory Polini lubią lżejsze rolki zatem na pewno lepiej wpłyną na przyśpieszenie i dynamikę naszego pojazdu natomiast wariatory firmy Hebo lubią cięższe rolki co bardziej przełoży się na prędkość maksymalną naszego skutera.

3. Przełożenia - ich wymiana jest nie zbędna na pewnym etapie tuningu. Wymieniając przełożenia musimy pamiętać aby dobierać je z rozsądkiem i rozwagą ponieważ ich zestrojenie w późniejszym czasie przełoży się w dużej mierze na moc, dynamikę i v-max naszego skutera. Kiedy mamy seryjny skuter z wymienionym tłumikiem oraz wariatorem radziłbym wymianę tylko przełożenia pierwotnego na Top Racing nie obniży on specjalnie dynamiki naszego skutera ale na pewno poprawi v-max natomiast jeśli mamy trochę więcej pieniędzy możemy pokusić się o wymianę przełożenia pierwotnego na Malossi oraz wtórego na Polini co zapewni nam dość duży przyrost prędkości maksymalnej oraz nie pogorszy dynamiki skutera. Samą przekładnie wtórną zaleca się wymieniać tylko wtedy kiedy mamy już jakiś mocniejszy cylinder w naszym jednośladzie. Sam osobiście uważam że najlepszym rozwiązaniem jest Malossi + Polini.

4. Wał + łożyska i simmeringi - wymieniamy go wtedy kiedy zdecydujemy się zakładać jakiś mocniejszy cylinder do naszego pojazdu lub wtedy kiedy nasz stary wał jest już w opłakanym stanie. Oczywiście są cylindry które można montować na seryjnym wale ale niestety często się zdarza że najlepsze lata naszego wału już dawno minęły. Dlatego przed zamontowaniem większego cylindra proponuje sprawdzić jego stan.

5. Cylinder + gaźnik - w końcu dotarliśmy do cylindra i gaźnika. Na polskim rynku jest duży wybór cylindrów i gaźników ich moc w późniejszym czasie przełoży się na lepszą dynamikę oraz przyśpieszenie skutera. Kupując co raz to mocniejsze cylindry nie liczmy aż tak bardzo na wzrost prędkości maksymalnej naszego skutera. Przy większym cylindrze zaleca się kupno większego gaźnika ponieważ ten seryjny w większości przypadków nie jest w stanie wykarmić naszego potwora. Pamiętajmy też o odpowiednim dotarciu nowego cylindra ponieważ to jak go dotrzemy przełoży się na jego żywotność oraz moc.

6. Sprzęgło + dzwon - przy większym cylindrze oraz dużej mocy skutera zalecana jest tak że wymiana sprzęga polepszy ono trochę start naszego pojazdu.

Mam nadzieje że ten krótki artykuł rozjaśnił niektórym na czym polega ta dość skomplikowana sztuka. W późniejszym czasie planuje trochę rozbudować i rozwinąć artykuł.

Pozdrawiam
BoniuBOSS

Edytowane przez BoniuBOSS dnia 05-10-2007 10:45

Dodane przez jackass dnia 02-10-2007 21:37
#2

Kolejny swietny artykul - gratulacje. Ale ciekaw jestem co myslicie nt. przełożen (pkt 2) od Aprilli SR z silnikiem Morini. Przelozenia te pasuja na 100% do Katany. Odblokowana SRka potrafi poleciec na seryjnych przelozeniach 85-90km/h. Ja kupilem dzisiaj takie przekladnie na allegro za 100zl (jest jeszcze 1 komplet jakby ktos chcial, sprzedawca zgodzil sie na 80zl + przesylka ale nie byl chetny na pobranie) co w porownaniu do 180zl + 320zl za przelozenia sportowe jest ceną rewelacyjną.
images30.fotosik.pl/94/ed1a78683ff4c986m.jpg


Prosze o wypowiedzi i pozdrawiam

Edytowane przez Kamil dnia 03-10-2007 17:45

Dodane przez BoniuBOSS dnia 02-10-2007 21:48
#3

@Jackass nom to może być dobry pomysł ale przypuszczam że z przełożeń tuningowych będziemy bardziej zadowolony ponieważ schemat jest prosty: zablokowane przełożenia -> odblokowane -> tuningowe. Ale Twój pomysł może być alternatywą dla ludzi którzy nie mają pieniędzy na przełożenia tuningowe. Jeśli możesz to policz ile ząbków mają przekładnie pierwotne i wtórne żebyśmy mieli jakiś punk zaczepienia.

Ważną uwagą jest to że są dwa typy silnika Morini mianowicie starszy model z przed 99 roku i nowszy który był produkowany po 99 roku. W oby dwóch tych silnikach zastosowano inną przekładnie pierwotną więc przy zakupie tych przełożeń radze zwrócić uwagę od jakiego silnika one pochodzą.

Dodane przez jackass dnia 02-10-2007 21:55
#4

Zdecydowanie masz racje co do rocznikow -99 i 99-. Natomiast w przypadku Aprilli SR silniki Franco Morini wystepowaly tylko w latach 99-2003. Takze przekladnie od SR 99-2003 AC LC i DI-Tech pasuja do wersji Katana/Zillion 99r i nowszych. Co do przelozen to powinienem je dostac za jakies 2 tyg i oczywiscie policze ząbki i dam znac co i jak ;]

A co do ceny to wiadomo jak jest - niektorzy wola noweczki - lepsze osiagi, a niektorzy jak ja ekono - bo zbieram na motocykl powoli :D

Edytowane przez jackass dnia 02-10-2007 21:57

Dodane przez BoniuBOSS dnia 02-10-2007 22:10
#5

Ok to czekamy na te magiczne liczby. Popieram Twój pomysł. Jest on całkiem dobrą alternatywą.

Dodane przez bartex dnia 02-10-2007 22:35
#6

No ciekawe ile da na v-maxie ;)

Dodane przez BoniuBOSS dnia 03-10-2007 07:41
#7

Pewnie coś da ale na pewno nie tyle co przekładnie tuningowe chodź nigdy nie wiadomo, pożyjemy zobaczmy. Jeśli nie wiecie to np. ludzie w Aeroxach jak wkładają cylindry po 15-22KM to też wymieniają przekładnie wtórną żeby ta moc przełożyła się na większy v-max a w zasadzie aż takiego spadku mocy przy takim cylindrze nie ma więc jest to opłacalne i korzystne. Dlatego gdy myślimy o jakimś hardcorowym tuningu to najlepiej też pomyśleć o jakiś tuningowych przełożeniach :P.

Edytowane przez BoniuBOSS dnia 03-10-2007 07:42

Dodane przez gordon1984 dnia 03-10-2007 17:34
#8

BoniuBOSS nie kopiuj artykółów z gazet że zmieniłeś kilka wyrazów to nie mów że to twoje słowa i tak to jest plagiat!!!!!!!!!!!!!!Zamieściół byś lepiej foty swojej katany

Dodane przez BoniuBOSS dnia 03-10-2007 17:36
#9

To jest mój artykuł napisany od podstaw. Jeśli uważasz że to plagiat to zrób skan tej gazety i zamieść ją na forum! Zamieszczę jej fotki jak lakiernik odda mi plastiki.

Dodane przez szyszek05 dnia 18-10-2007 09:07
#10

bardzo ladny ten arcik i po co sie czepiacie ;]

Dodane przez czeslaw12 dnia 21-10-2007 21:19
#11

szyszek 05

masz odblokowane wszystkie blokady bo co mala prędkość maks. :(

Dodane przez BoniuBOSS dnia 21-10-2007 21:31
#12

Widać że nie czytałeś dokładnie artykułu. Katana jest blokowana na przekładniach a szyszek05 ma właśnie w planach je wymienić.

Dodane przez czeslaw12 dnia 21-10-2007 21:50
#13

a ok tak szybko chciałem wiedzieć:|

Dodane przez BoniuBOSS dnia 21-10-2007 22:00
#14

To następnym razem przeczytaj cały artykuł a potem zadawaj pytania bo właśnie po to są one pisane żeby uniknąć takich zbędnych i głupawych pytań.

Dodane przez KATANA1999S dnia 15-12-2007 14:39
#15

siemka mam pytanko gdzie mozna kupic wariator i jak wymienic rolki moze ktos wie??

Dodane przez Daniez dnia 15-12-2007 15:14
#16

Wariator kupisz w każdym motoryzacyjnym sklepie internetowym. A wymiana rolek to se znajdziesz opisane w artykułach na np. jednoślad.pl
http://www.jednoslad.pl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=178